Solna 2018

Venskabsbyrejse til Solna 13-17 (19) sept.2018.

Flere af vores medlemmer havde udtrykt ønske om at besøge en af de nordiske Venskabsbyer, og valget faldt på Solna i Sverige.

Så den 13. september 2018 var vi 26 forventningsfulde medlemmer der mødtes på Københavns Hovedbanegård. Vi havde nemlig valgt at tage denne rejse med tog, noget helt nyt for størstedelen af os.  Det var der nu ingen problemer i, vi fik en vogn for os selv, og i de 5 timer turen til Solna varede, havde vi rig mulighed for at se på det smukke landskab.

Vel ankommet til Stockholms Hovedbanegård fik vi den første udfordring.

Af en bekendt der var kendt med Stockholms Hovedbanegård havde vi fået oplyst, at vi skulle videre til Solna med linie T 11. På et kort fandt vi linien, og ifølge det skulle vi ned til T11? Ned? Til vores store overraskelse viste det sig, at Hovedbanegården var i 6 etager!

Næste udfordring var at finde ud af hvilken elevator vi skulle tage for at komme til linie T 11. For det var ikke alle elevatorer der gik til alle etager. Vi kom ind i en elevator der kun gik til etage 4, ud igen, fat i en anden osv.osv.

Men til sidst fandt vi så den rigtige linie, og vi ankom til Solna, fandt hotellet, blev indkvarteret i vores værelser, og i samlet flok gik vi så derefter ud for at spise.

Dag 2. fredag den 14. september 2018.

Fin morgenbuffet, og efter morgenmaden skulle vi ud og se Haga Slottet og Parken.

Vi gik temmelig langt, men endelig var vi ved parken, her delte vi os i grupper og aftalte, at vi skulle mødes igen efter 2 timer, det skulle være nok til at se det meste.

Der var ikke én eneste bænk vi kunne sidde på, og resultatet var at en gruppe på 6 valgte at tage tilbage til byen, resten blev i parken. I byen gik vi lidt rundt og endte på en cafe i et center, her sad vi og fik kaffe indtil vi skulle til reception på rådhuset.

Vi var løbende i kontakt med Lars Abel der var på vej.

Kl.13 gik vi i samlet flok til rådhuset, og her blev vi modtaget af Monica Rosenquist (ansat i International Sekretariat i Solna) der bød os velkommen, og efter velkomsten kom Viceborgmester Arion Chryssafis og fortalte om Solna.

Det var uhyre interessant at høre om Solna der er på samme størrelse som Gladsaxe, men trods samme struktur som Gladsaxe er der alligevel en væsentlig forskel. For det første bor 98% af Solnabeboere i etagebyggeri, og som alle andre steder bygges der rigtig meget i Solna, men byen virker meget åben med utrolig mange grønne parker og steder, gaderne er brede, ofte med en bred grøn midterrabat, og foran de fleste bebyggelser er der også en bred grøn rabat.

I Solna går 4300 børn i førskoleklasser, 5500 elever går i grundskole, og 58% af alle skoleelever  har en eftergymnasial uddannelse.

I Solna findes der ca.10.000 virksomheder og ca.80.000 arbejdspladser. Ca.70.000 personer pendler ind til Solna hver dag, og ca.30.000 pendler ud fra byen.

Verdens ældste virksomme militærhøjskole, Karlberg ligger i Solna.

Der findes 3 kongelige slotte, og på Haga Slot bor Kronprinsessen med sin familie.

Efter foredraget blev der serveret kaffe og ”kanelbullar”, og kl.15 blev der stillet en bus til rådighed, og så blev vi kørt rundt i Solna for at se byens seværdigheder. Meget spændende at se alle de store byggerier der var i gang.

Solna planlægger at bygge 6 nye bydele, for der er et stort behov for boliger. På nuværende tidspunkt er der ventetid på ca.15 år for at få en lejlighed, og det er ikke småpenge der skal betales for en lejlighed, en lejlighed kan nemt koste 7,5 mill.

Vi blev kørt tilbage til hotellet kl.16. Om aftenen var der en del der tog ind til Stockholm og spiste, resten gik ned til den lokale Toscana og spiste.

Dag 3. lørdag den 15. september 2018.

Efter morgenmaden tog vi ind til Stockholm. Her gik vi ned til færgen der sejlede til Drottingholm, en sejltur på 1 time.

Efter ankomst til øen blev vi enige om, at vi skulle mødes igen ved båden kl.14, så splittede vi op og gik rundt i små grupper så vi efter eget valg kunne se hvad vi havde lyst til.

Kl.14 kom de fleste tilbage til båden, enkelte foretrak at blive lidt længere, mens resten tog båden tilbage til Stockholm.

Eftermiddag og aften til egen disposition.

Dag 4. søndag den 16. september 2018.

Efter morgenmaden tog vi samlet ind til Stockholm, først i den Gamla Stad hvor vi så alle de fantastiske bygninger.  Det var så heldigt, at flere af vores medlemmer havde været i Stockholm tidligere, og de kunne hver især fortælle om byens mange smukke bygninger og deres historie.

Efter et par timers samlet rundvisning splittede vi os op i flere små grupper, og herefter gik vi selv rundt.  Flere steder var der ”bilfri søndag”, og trafikken var ret begrænset den dag.

Om aftenen fælles spisning i den lokale restaurant Toscana.

Dag 5. mandag den 17. september 2018.

Vi var 26 deltagere der rejste til Solna, de 12 havde ophold i Solna i 5 dage, og resten blev der yderligere 2 dage.

Så den 17 sept. var vi altså 12 deltagere der skulle være ude af værelserne kl.10, og kl.11 blev vi hentet af 2 taxier der kørte os til Stockholms Hovedbanegård. Det var helt uden problemer at finde toget til København, og kl.17,20 kørte vi ind på Københavns Hovedbanegård efter en dejlig og meget oplysende rejse.