Klagenfurt 2012

Dette år havde man valgt at flyve til bestemmelsesstedet, og det indebar, at man skulle møde meget tidligt i Kastrup Lufthavn. Det viste sig ikke at være noget stort problem, og vi var allerede i Klagenfurt ud på formiddagen. Her blev vi afhentet af vores østrigske guide Eva Janica. fra
Klagenfurt kommune. Vi indlogeredes på vores hotel, som viste sig at være højst utraditionelt, fordi det var et "Dach hotel”:  Hotellet havde simpelthen kun de 2 øverste etager i en ejendom medq forskellige firmaer. Der var reception og restaurant med en dejlig tagterrasse på 4. sal, mens alle værelser var på 3. sal. Det var heller ikke noget problem, alt fungerede som på et almindeligt hotel, man skulle bare bruge sin værelsesnøgle i elevatoren for at komme af på 3. sal. Efter indlogeringen kørte vi med bus ud til "Wörtersee", hvor vi skulle spise frokost på en udendørs restaurant lige ned til søen. Der var meget smukt, og vi fik lækker mad i dejlig varmt vejr. Efter maden havde vi en herlig sejltur helt ned til den anden ende af den 18 km lange sø til Velden, hvor der også var meget flot. Herfra kørte vi tilbage til Klagenfurt i bus, og om aftenen indtog vi middagen på et lokalt bryggeri.
Næste dag blev vi modtaget på rådhuset, hvor der blev forklaret om det politiske system, holdt taler og udvekslet gaver, venligt bistået med oversættelse af Horst Petschvig, der er østriger, men har boet i Danmark i 33 år efter først at have været i Danmark som "Wienerbarn". Efter rådhusbesøget var der rundvisning i Parkafdelingen og derefter spadseretur i Europark. Parkafdelingen har lavet et fantastisk projekt med 100 % økologisk planteavl drevet på idealistisk vis med handikappede arbejdere, der får løn i stedet for at de ellers var nødt til at være på bistand. Resultaterne var fremragende, hvilket vi konstaterede under turen i Europark.

På andendagen nåede vi også efter frokost at besøge byens plejehjem med rundvisning og til sidst kaffe og kage inden aftensmaden.
Tredje dag var der rundvisning af byens seværdigheder ledet af en meget kompetent ansat ved rådhuset, der forklarede på et så tydeligt tysk, at det næsten ikke var nødvendigt for Horst at oversætte. Vi så mange interessante bygninger og hørte om gamle legender før det var tid til at besøge "Stadtgalleriet", hvor der var en stor Andy Warhol udstilling. Her blev der budt på et glas champagne. Så kørte vi med bussen op til "Magdalenenberg", hvor der var frokost i "Gipfelhaus" i et meget smukt bjerglandskab. Frokosten bestod i en 3 retters menu incl. drikkevarer, som Klagenfurt kommune gav. Vi nød også naturen inden vi ad en vej med mange hårnålesving kørte tilbage til Klagenfurt. Aftensmaden blev spist udendørs ved "Landhaushof', inden vi gik tilbage til vores hotel.
Så var det allerede hjemrejsedag, hvor det var besluttet, at vi -- efter at have forladt vores værelser kørte en ekstra tur ud på landet, inden vi tog til lufthavnen. Vi kørte op til en idyllisk kro, hvor vi sad bænket udenfor og fik nogle kæmpe kyllingelår. Så var der bare kørsel til lufthavnen tilbage, men undervejs nåede vi at kaste et blik på en meget flot gammel tidligere hovedstad, inden vi fløj hjem Danmark.

Det havde været en meget begivenhedsrig tur, hvor Klagenfurt kommune gjorde en masse for os. Deltagerne havde fået tilskud til rejseudgifterne fra Gladsaxe kommune.